Faculty of Social and Humanities



Program Studi S1 Ilmu Komunikasi (S.I.Kom.)

Program Studi S1 Ilmu Komunikasi Universitas Buddhi Dharma memiliki fokus pada Komunikasi Pemasaran (Marketing Communication) dan Komunikasi Perusahaan (Corporate Marketing). Pada kompetensi Komunikasi Pemasaran, lulusan UBD mampu menguasai keilmuan dan keahlian dalam mengelola komunikasi pemasaran produk, layanan, perusahan, dan personal secara terpadu dengan memanfaatkan berbagai line media dan saluran (online dan offline).

Lulusan Prodi S1 Ilmu Komunikasi UBD juga dibekali kemampuan mengembangkan merek (branding) melalui strategi komunikasi yang kreatif, penggalian consumer insights, pembuatan iklan cetak, online dan elektronik, serta penguasaan metode riset-ridet komunikasi pemasaran terkini.

For Corporate Communications, UBD graduates are equipped with the ability to manage corporate or company communications in an integrated manner starting from managing strategic public relations by utilizing various media channels (online and offline), media investor relations, communities, stakeholders and shareholders, good corporate governance; corporate brand communication and corporate/company campaigns, management of internal media and corporate events, management of CSR, as well as mastery of research methodologies for measuring and evaluating corporate image.

Career Prospects

The prospect of graduates with a bachelor of communication science is very open because they can apply for jobs in almost all job fields and enter justify from all job vacancies, starting from BUMN, BUMS, or the mass media industry both as PR, Public Relations Officer, Script writer, event organizer, producer and director.

Job Title

Marketing Communication

Creative Director, Copywriter, Art Director, Digital Designer, Web Content Writer, Producer, Traffic Manager, Talent Manager (CREATIVE FIELD); Strategic (Brand) Planner, Channel Planer, Online Strategist, Researcher, Marketing Intelligence, Marketing PR Officer/Manager (FIELD OF STRATEGY); Media Maganer/Director, Media Planner & Buyer, Researcher, Social Media Planner, Digital Planner (MEDIA FIELD); Client Handling, Account Executive / Manager / Director (PROJECT FIELD); Event Organizer, Brand Activation Manager, Trade Marketing, Communication Manager (FIELDS BELOW THE-LINE); Brand Executive / Manager, Advertising & Promotion Executive / Manager, In-House Event Organizer, Marketing PR Officer / Manager, Media Planner / Manager, Social Media Manager, In-House Agency (COMPANY); Ad Agency, Creative Boutique, Event Organizer, Freelance Copywriter, Production House, Talent Agency, Photography House, Freelance Creative Consultant (CREATIVE ENTREPRENEURSHIP); Brand Consultant Agency, Media House / Agency, Research Agency, Social Media Agency, Buzz Agency, Freelance Plan (Strategic Entrepreneurship)

Corporate Communication

Corporate Communication Manager, Public Relations Manager (Private / Government), CSR Manager, Customer Service / CRM Manager, EO Manager, Corporate Secretary, Researcher; PR Agency / Consultant, Cyber PR Consultant Agency, CSR Consultant, In-House Media Agency, Event Organizer, Research Agency, Trainer (Entrepreneurship)



Program Studi S1 Sastra Inggris (S.S.)

Generally people think that studying English literature is the same as learning English. That is a wrong understanding. The ability to communicate in English today is a must so that we can compete in the global era. Not only the ability to communicate orally and in writing, but we also have to have language sensitivity.

Lulusan Prodi S1 Sastra Inggris Fakultas Sosial dan Humaniora UBD juga memiliki pengetahuan dalam bidang sastra, linguistik, Sosio-humaniora dan budaya, sehingga dapat menggunakan bahasa inggris secara lebih akurat, efektif, ekspresif, mengingat bahasa merupakan salah satu produk budaya. Oleh sebab itu, penggunaan bahasa di mana bahasa tersebut menjadi bahasa ibu. Pengetahuan akan hal ini tentu saja sangat penting, baik dalam berinteraksi dengan orang asing yang memiliki latar belakang budaya berbeda, maupun untuk diajarkan kepada pembelajar bahasa inggris. Belajar di Sastra Inggris di Fakultas Sosial dan Humaniora UBD tidak hanya belajar grammar, tetapi juga pengucapan (pronounciation) serta kemampuan-kemampuan dasar berbahasa yang lainnya. Tidak hanya itu, dengan belajar ilmu bahasa (linguistik), mahasiswa serta mencermati penggunaan bahasa, bahkan termasuk bahasa indonesia.

Bagi mahasiswa yang berminat pada eksplorasi karya-karya sastara dapat meilih karya peminatan sastra (S1). Mereka yang tertarik meneliti gejala-gejala bahasa, pemakaian bahasa serta ilmu bahasa dapat memilih pemeniatan linguistik (S1). Sedangkan peminatan linguistik terapan lebih dikhususkan bagi mereka yang tertarik pada dunia pengajaran (D-3).

Mahasiswa Prodi S1 Sastra Inggris Fakultas Sosial dan Humaniora UBD juga dibekali dengan keterampilan soft skills dan pengetahuan yang secara tidak langsung berkaitan dengan sastra, linguistik maupun linguistik terapan dalam bidang kewirausahaan, pariwisata, bisnis, media, digital media communication, Marketing, Advertising dan lain-lain yang dapat menunjang karirnya.

Lulusan Prodi S1 Sastra Inggris Fakultas Sosial-Humaniora UBD memliki kemampuan terutama dalam tata bahasa, pengucapan dan percakapan ditambah dengan kompetensi sosial-humaniora dan budaya. Hal ini membuat para lulusannya diminati dan dapat bekerja di berbagai bidang yang membutuhkan kompetensi ini.

Career Prospects

Graduates of the English Literature Study Program, Faculty of Social Humanities UBD can work in companies that speak English: International Trading / Banking, Advertising Industry, Hospitaly Industry, Intrepreting / Translating, Mass Media and Culture, Publishing Industry, Education / English Language Teaching, Laguage Consultant , United Nations Agencies, National, Regional and International Non-Governmental Organizations (NGOs), Creative Industry, Business Entertainment: Tourism Agencies.

Job Title

Corporate Secretary, Editor (Newspaper, Advertising, Magazine), Writer (Novelist, Script, Literary Critics, copywriter), Director (Theare, Drama), Translator / Intrepreter, Liasions Office, Reporter Relations, Language Teaching Entrepreneur, Teacher / Lecturer.



Program Studi D3 Bahasa Inggris (A.Md.)

The era of globalization is characterized by increasingly open relations with the global world. In the world of work, more and more companies are cooperating with other companies or opening representatives in various countries. To bridge the needs of the global world, communication plays a very important role, and English is the language used in this communication. So, English language skills are absolutely necessary to be able to compete globally.

TOEIC (Test of English for International Communication) adalah standar kualifikasi kemampuan berbahasa inggris untuk dunia kerja yang berlaku secara internasional. TOEIC yang diciptakan oleh ETS, yang juga pencipta TOEFL, merupakan tes berstandar internasional untuk meguji kemampuan bahasa inggris dalam berkomunikasi sehari-hari. TOEIC telah teruji lebih dari 30 tahun dan telah digunakan di seluruh dunia, termasuk di antaranya LG dan Panasonic, serta Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan di Indonesia. Program Studi D3 Bahasa Inggris Fakultas Sosial dan Humaniora UBD adalah program vokasi yang bertujuan untuk menghasilkan lulusan yang siap terjun ke dunia kerja berbekal kemampuan berbahasa inggris praktis, dan aplikatif serta menjawab kebutuhan kerja (mencakup ketrampilan mendengar, berbicara, membaca dan menulis dalam bahasa inggris dengan standar TOEIC) agar mampu bersaing dalam era globalisasi.

Career Prospects

Lulusan Prodi D3 Bahasa Inggris UBD memiliki ketrampilan berbahasa inggris praktis dengan standar TOEIC sehingga dapat bekerja di bidang apa pun yang membutuhkan kompetensi ini, khususnya bidang bisnis dan pengajaran bahasa inggris.

Job Title

English Teachers, Translators, Entertainers, Marketing Staff, Secretaries, Public Relations Staff, Tour and Travel Staff, Front Officers, Flight Attendants, Banking Staff, Insurance Staff, Entrepreneurs.